معدن فیروزه


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : پنج شنبه 19 تير 1393
بازدید : 130
نویسنده : تیموررضائی شهریور
معدن فیروزه  در ۳۵کیلومترى شمال غرب شهرستان  فیروزه در استان خراسان رضوی ودر فاصله ۲۴۰کیلومتری مشهد مقدس واقع شده است.

madan (3)

madan

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، فیروزه بعنوان یک کانى ثانویه در نتیجه تاثیر محلولهاى سطحى بر سنگهاى آذرین دوران سوم در نواحى با آلتراسیون اولیه و درزه ها و شکستگى های ثانویه تکتونیکى تشکیل شده است. کانى سازى آن به سه شکل: رگچه و رگه، جانشینى و پرکننده حفرات مى باشد.

سنگ فیروزه بر اساس شکل و رنگ به انواع مختلفى تقسیم می شود. سابقه بهره برداری از رخنمون معدن فیروزه نیشابور به ۳۰۰۰ سال قبل مى رسد که آثار فعالیتهاى معدنکارى قدیمی بصورت غارهای کوچک و بزرگ در محدوده اطراف معدن دیده مى شود.

بهره بردارى از معدن به شکل کنونى از سال ۱۳۳۲شروع شده است. کاهش و بعضا” اتمام استخراج فیروزه در کارگاههاى استخراجى، توقف ادامه پیشروى تونل اصلى، کاهش طرحهاى اکتشافى جدید و تعدیل نیروى انسانى، باعث رکود فعالیت معدن کاهش تولید و همچنین نزول کیفیت فیروزه استخراجى شده است.

در حال حاضر دو طرح اکتشافى شامل چاه اکتشافى غار سبز واقع در تونل اصلى با هدف دست یابى به کانى سازى احتمالى فیروزه در محدوده زیر کارگاههاى قدیمى غار سبز، و تونل اکتشافى میل قره خالى واقع در تونل قره دم براى رسیدن به نواحى بکر احتمالى واقع در زیر مجموعه کارگاههاى قدیمى قره دم در حال اجرا مى باشد.

غار عبد الرزاقى واقع در شمال شرق تونل اصلى از قدیمى ترین و بزرگترین نقاط معدنکاری شدادى فیروزه محسوب می شود.

ادامه پیروى تونل اصلى برای رسیدن به نواحى کانى سازى بکر در زیر غار عبدالرزاقى در صورت حل مشکلات موجود امکانپذیر است. درغیر اینصورت پس از بررسیهاى فنى و اقتصادى، حفر تونلى از سطح زمین جهت دستیابی به ذخایر احتمالى فیروزه مرغوب در زیر غار مذکور و غارهاى مجاور، پیشنهاد مى گردد. شروع مجدد عملیات اکتشافی داخل چاه معدنى شماره ۲ واقع در تونل اصلى معدن براى دستیایى به ذخایر احتمالى فیروزه در زیر کارگاههاى استخراج شده رکوب که از گسترش سطحى و ارتفاعى قابل توجهى برخوردارند، توصیه مى گردد. یکى از طرحهای اکتشافى و دراز مدت که متضمن مطالعه و بررسیهاى امکانپذیرى فنى و اقتصادى مى باشد، حفر تونلى با طول زیاد از پاى دامنه (کوه رئیش ) با هدف اتصال به تونل ۷۰ مترى چاه آبدار ر ادامه آن در راستاى تونل اصلى براى دست یابى به نواحى کانی سازى هاى احتمالى درزیر مجموعه کارگاههاى مختلف تونل اصلى و غارهاى قدیمی موجود می باشد/  س

منبع :باشگاه خبرنگاران جوان





:: موضوعات مرتبط: روستای معدن بالا , ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وب سایت من خوش امدید





RSS

Powered By
loxblog.Com